KOLB Leerstijlen Test

sep 2019

Ik ben dus duidelijk een dromer hier aangezien dat het verste uitsteekt.

Ik denk over elk probleem na en uit eigen interesse en mindset zou ik het liefst zo veel mogelijk ervaring al opdoen.

Ook klopt het dat ik totaal geen beslisser ben ik kan nooit tot een keuze komen en weet niet hoe anderen dat doen. Zelfs als ik een lijstje heb met voor- en nadelen kan ik nog steeds niet tot een conclusie komen wat nou beter is.

In de link staat een bestand waarin een hele beschrijving staat van de leerstijl “dromer” daaruit zal ik een aantal relevante en herkenbare stukken uit pakken.

Conclusies en herkenbare eigenschappen.

eigenschappen

  • Neigt tot zolang mogelijk uitstellen van definitieve conclusies.
  • Reactief, afwachtend, weloverwogen.
  • Rustig, kalm, vriendschappelijk, ondersteunend, vermijdt ruzie.
  • Gericht op relaties met mensen, maar stelt zich in het sociale contact enigszins ingehouden, bedachtzaam of zelfs afzijdig op. Dit zeker in vergelijking met het convergerende type.
  • Taalgebruik wordt gekenmerkt door uitingen van persoonlijke beleving: "Ik voel dat, ik zie dat zo, stel dat."
  • Groot vermogen problemen te herformuleren; snel verbanden leggen tussen een aantal inzichten of observaties leiden tot een andere kijk op de zaak.
  • Bezit een groot voorstellingsvermogen, waarmee een concrete situatie vanuit verschillende gezichtshoeken kan bekijken. aantal inzichten of observaties leiden tot een andere kijk op de zaak.

Sterke kanten

  • Goed in het zien van dingen. Onderzoekt nieuwe, afwijkende patronen. Herkent discrepanties, storingen of problemen. Maakt problemen duidelijk.
  • Ziet zaken in perspectief. Voelt kansen, mogelijkheden aan. Ziet wat hij kan gebruiken. Heeft creatieve mogelijkheden. Goed in creatief denken; ideeën bedenken.
  • Zoekt en verzamelt achtergrondinformatie. Peilt meningen en gevoelens van anderen.
  • Erkent eigen stress-symptomen.

Zwakke kanten

  • Veel ideeën maar is weinig actiegericht.
  • Wacht te lang om maatregelingen te nemen.
  • Wacht af hoe anderen de taak uitvoeren.

Ideale leeromgeving

  • Plaats voor het uiten van ervaringen en gevoelens.
  • Gelegenheid krijgen om de standpunten en opinies van andere groepen te vergelijken.
  • Visuele presentatie van leerstof.
  • Verschillende visies en opinies gepresenteerd krijgen om ze te vergelijken.

Hoe wordt ik meer een beslisser, dingen die mij weerhouden van het ontwikkelen als beslisser

  • Een voorkeur voor ideale (liever dan praktische) oplossingen voor problemen.
  • Zelfs bruikbare technieken te eenvoudig of tendentieus te vinden. Genieten van interessante afdwalingen (en op een zijspoor geleid te worden)
  • Geloven dat andermans ideeën niet werken in uw situatie.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb