Persoonlijk Actieplan

Bij dit deel neem ik enkele slechte eigenschappen van mij en probeer deze te verbeteren. Dit doe ik met behulp van een actieplan en deze komend semester uit te voeren en mogelijk, als het moet, langer.


Semester 6

Juni 2020

9 - Mijn richting in werkveld verkleinen. [zie ook 6]

Mijn interessevlak licht bij sustainable energy. Dit omdat ik me grote voorstander ben van het klimaat.

Actie: Ik ga meer bij meerdere bedrijven en scholen binnen kijken zoals rondleiding of open dagen. Daarnaast kan het helpen om interviewen aan bijvoorbeeld leraren of werknemers.

Daarnaast kan ik ook bijbaantjes zoeken die deze twee  vlakken uitbreiden. (ecologie & lesgeven)

Resultaat:  een aantal open dagen bezocht en interviews gedaan voor minoren, en scholen: van Hall van Larenstijn, de Rotterdamse hogeschool en de Haagse Hogeschool.

Nu heb ik een richting die ik interessant vindt naast techniek; ecologie & lesgeven.

Misschien wordt dat een nieuwe richting, misschien slechts een hobby.

Nog om uit te breiden

Specifiek Ja / Nee
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden voor keuze stage

8 - Een werkritme opstellen, zodat ik ook als ik alleen werk, mijn taken gestructureerd doe.

De corona tijd legde hier uiteraard druk op. Uiteraard is het moeilijk om je te motiveren voor een studie die je langzaam een beetje zat wordt.

Actie: Wekker zetten, elke dag: 8:00.

Standaard ritme, werken van 9:00 tot 17:00 met tussen pauzes. van ongeveer 2 uur totaal.

voldoende beloningen gebruiken bij goed gedrag.

Taken verdelen in hele kleine stukjes.

ordenen van bestanden en E-mails later op de dag doen.

 

Resultaat: Wekker zetten, geen probleem dit zorgt er ook voor dat ik rond een standaard tijd slaperig wordt.

Daarnaast mist er een mindset om zelf aan het werk te gaan.

Nog om uit te breiden

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Februari 2021

Semester 4

juni 2019

7 - Ik moet proberen leren sneller vragen te stellen.

Ik heb vaak de neiging om alleen dingen te vragen waar ik na een beetje hard werken echt niet uit kom. Zolang ik er geen tijd in heb gestoken vind ik het een beetje taboe om zomaar vragen te stellen. Dat klopt wel als het antwoord zo op te zoeken is, maar zodra het antwoord echt een groot vraagstuk is, is het gevaar er dat er een te lange tijd mee bezig gaat. Zeker tijdens een (stage)opdracht moet er ergens een grens worden gezet.

Actie: Een deadline zetten voor wanneer je iets af wilt hebben. Als je twee dagen voor deze deadline nog steeds niet weet, dan kun je hulp inschakelen van de begeleider of leraar. Hier zal ik vast nog tegen aan lopen tijdens mijn stage komend jaar, daar zou ik het kunnen toepassen

Resultaat: Weinig progressie, de druk die ik op mezelf zet zorgt dat ik te bang ben om vragen stellen.

 

Specifiek Ja / nee
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Stage & verder in de opleiding

6 - Uitzoeken welke richting en werkvlak ik op wil.

Sinds dat we een stage moeten zoeken kwam ik erachter dat ik niet helemaal weet waar ik naartoe wil groeien.

Actie: Ik ga meer bij meerdere bedrijven binnen kijken zoals rondleiding of open dagen. Contact leggen met dit soort bedrijven kan heel goed via de bedrijvendagen op school. Zodat je van binnen de structuur binnen een bedrijf kan zien. Daarnaast gewoon meer vragen aan werknemers over taken binnen bedrijven, als ik de kans krijg.

Door hier een beter overzicht over te krijgen kan ik hier later makkelijker beslissen welke richting ik op wil.

Resultaat: Ik heb ondertussen al één in-house day bijgewoond bij McDermott. De structuur in de processen hierin kwam niet overeen met wat ik in gedachte had. Daarnaast heb ik ook een rondleiding bij Alcomij gehad.

Dit zal nog lang een mysterie zijn dat ik niet zomaar even kan oplossen.

 

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden gedurende de rest van opleiding.

5 - communiceren met andere en taken verdelen

Hopelijk ga ik niet zo veel meer in groepen werken waarin ik taken moet verdelen. Maar het zal ongetwijfeld nog vaak genoeg terug komen dat ik er iets aan moet doen. Het is ook al een eerder probleem.

Ik communiceer vaak net iets te weinig, en als ik zelf taken moet verdelen, doe ik meestal zelf het meeste.

Actie: Dus hier kan wat tegen gedaan worden. meer vergaderingen. Overleggen tijdens de vergaderingen over taken. niet alleen verdelen, maar ook werkvolgorde.

wat ook helpt is een gemotiveerde team.

Resultaat:

 

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realisitisch Ja
Tijdsgebonden Tijdens semester 6

Semester 3

feb 2019

4 - Op tijd vragen/zoeken voor feedback

Vaak als ik aan een opdracht werk en een redelijk idee heb van wat ik moet doen ga ik gelijk aan de slag. Dit gaat vaak goed, maar af en toe heb ik dan een eind product dat te uitgebreid is op sommige manieren of juist een paar eisen mist.

Actie: Om dit probleem moet ik grenzen stellen en om feedback vragen. Vooraf bij grote project voorwaarden en grenzen stellen aan een project.

Als ik later het niet meer weet kan ik mijn resultaten vergelijken met deze voorwaarden en grenzen. Als het moet is het ook handig om deze voorwaarden en grenzen vast te stellen met een begeleider.

Daarnaast moet ik voordat ik mijn resultaten gaat checken fris zijn en helder kunnen nadenken. dat kan zijn een pauze nemen: lunchen, slapen, enz.

Resultaat:

 

Specifiek ja
Meetbaar ja
Acceptabel ja
Realistisch ja
Tijdsgebonden Stage & semester 6

Semester 2

juni 2018

3 - (leider of/en beslisser) "Een betere beslisser/leider worden."

Ik herken het probleem al langer en na de KOLB test lijkt het duidelijk. Het niet kunnen nemen van beslissingen of slecht leiding geven is niet perse heel slecht. maar kan wel voor wat hindernissen zorgen. Dus eindelijk een moment om het aan te pakken.

Actie: Onderaan mijn conclusies bij de KOLB test zie je al een paar denkstappen die ik kan toepassen tijdens het functioneren. Dit kan ik toepassen door het uit te proberen op kleine stellingen. Ook zal het waarschijnlijk helpen als ik vraag naar de uitleg bij andermans keuzes.

Ook ga ik kijken of ik een les kan vinden op internet die over deze onderwerpen gaan en dit volgend semester proberen toe te passen.

Resultaat: Ik ben nu geneigd om lijstjes te maken om keuzes te maken of valideren. Hoewel ik nog steeds niet zo goed voel bij keuzes maken, neemt het wel wat onzekerheid weg.

 

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Eind volgend semester

2 - (taakverdeling) Betere taakverdeling. [Zie ook 1]

Ik een student gevonden die mij hiermee kan helpen zodat ik rustiger kan werken.

Actie: Ik ga een van mijn medestudent, van een ander groepje, vragen om de taakverdeling goed te keuren of te helpen als het niet helemaal goed is. Ook heb ik als tip gekregen dat ik mijn eigen onderdelen eerst moet kiezen.

Resultaat: Een merkbare verbetering waargenomen. Ik kan zeggen dat verbeterd heb.

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Eind volgend semester

Semester 1

feb 2018

1 - (taak verdelen) "Initiatief zag ik nog niet veel naar voren komen MAAR het kan ook zijn dat je gewoon wilde luisteren naar wat de taken waren en dat je wist dat je iets te doen zou krijgen."

Ook ga ik meerdere keren de fout in omdat ik een opdracht moest verdelen onder mij en één ander persoon, en ik deed vrijwel alles die week omdat ik dacht dat als ik het zelf doe dan weet ik zeker dat ik het goed doe, ook was dat een soort van zekerheid maar uiteindelijk ging dat bijna over in een burn-out.

Actie: Ik heb mijzelf de planner van de groep van het project van dit semester gemaakt, zodat ik vooruit moet nadenken wanneer alles af moet. Ik moet voor dit een planning maken voor de groep één week van tevoren, en tijdens de vergaderingen verdelen ik en de voorzitter over de taken van de aankomende week. (natuurlijk in overleg met de groep)

Resultaat: Ondertussen kan ik taken verdelen ik kleinere stukje zodat deze verdeeld kunnen worden, of overzicht houden voor mezelf.

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Eind volgend semester

 

0 - (Zelfstandig leren) "heb ik mezelf niet aangeleerd om goed te leren."

reden waarom dit niet lukt: ik krijg geen belonings-gevoel als ik iets af krijg en ik zou soms voor uren achter elkaar hetzelfde doen zonder pauze en zonder gedachte van iets dat ik ga doen als ik klaar ben.

Actie: Dus ik heb een appgroep aangemaakt alleen voor mezelf waarin ik herinneringen of mijn doel van de dag opstel en daarna de beloning op schrijf.

Resultaat: Duidelijk een verbetering, kleine taken vergeet ik minder snel en dat lijstje heeft daarbij duidelijk geholpen. Maar zodra het aankomt op grotere projecten, heeft dit niets geholpen. Ook als ik het verdeel in kleine stukjes.

Specifiek Ja
Meetbaar Ja
Acceptabel Ja
Realistisch Ja
Tijdsgebonden Eind volgend semester